objavi na
pozareport.si

forum

Kultura

Petek, 14. september 2007 ob 11:13

Godina s kratkim filmom v New Yorku, Vlachy z akti v Montrealu
Oba slovenska umetnika, režiser in fotograf, sta izven meja domovine zelo cenjena
2007 Pozareport

Odpri galerijo

V newyorškem kulturnem centru BAM v Brooklynu je v četrtek potekala predstavitev kratkih filmov slovenskega režiserja Karpa Godine, sledil pa je sprejem, ki ga je pripravil generalni konzulat Slovenije v New Yorku. Filmi Karpa Godine so bili prikazani v okvirju retrospektive Jugoslovanskega črnega vala iz 60. let, ki poteka od 12. do 23. septembra, slovenski režiser pa je imel med posebnimi gosti znane režiserje Miloša Formana, Bucka Henryja in Paula Morrisseyja.
Godina je bil edini od režiserjev retrospektive Jugoslovanskega črnega vala, ki se je predstavil občinstvu in odgovarjal na vprašanja s pomočjo filmskega kritika in v tem primeru prevajalca Jurija Medena. Po zaključku filmov so se Godini na odru pridružili še Forman, Henry in Morrissey, ki so skupaj oživili spomin na Beograjski filmski festival leta 1972, ko jih je Godina skupaj z nekaterimi drugimi tujimi in jugoslovanskimi režiserji prepričal za sodelovanje pri snemanju kratkega filma, ki nosi naslov po izreku slavnega psička iz stripov Snoopyja "I Miss Sonia Henie" (Pogrešam Sonio Henie).
Morrissey je priznal, da se vsega skupaj niti ne spomni več, boljši spomin pa je imel Henry, ko je pripovedoval o tesnobi ob prikazovanju filma "Catch 22" jugoslovanskim generalom in njihovim soprogam. Forman je opisal celo beg iz Beograda pred tajnimi agenti Češkoslovaške. "Mislil sem že, da ta film ne obstaja več in sem bil žalosten. Sedaj, ko sem ga videl, pa sem seveda žalosten, da obstaja," se je pošalil Forman, ki v filmu igra malce nerodno vlogo po vsem obrazu in telesu povezanega ranjenca brez rok, ki za izraz obveznega besedila "pogrešam Sonio Henie" uporabi spolni organ, uporaben za pisanje po ogledu razgaljenih teles dveh soigralk.
Ideja filma Pogrešam Sonio Henie je bila, da Godina pridobi za sodelovanje različne režiserje, ki so morali ustvariti kratki film z isto kamero, v istem objektu in v istem kadru, pri čemer so imeli proste roke, v filmu pa je moral biti stavek "pogrešam Sonio Henie". Godina je v BAM-u prikazal montažo nastajanja filmov in končni izdelek. Poleg Formana, Henryja, Dušana Makavejeva, ki je Formana leta 1972 reševal pred tajnimi agenti Češkoslovaške, ter Morrisseyja, so pri filmu sodelovali tudi Frederick Wiseman, Tinto Brassa in drugi.
Godina je uvodoma prikazal film Gratinirani možgani Pupilije Ferkeverk (1970), sledil je film O ljubezenskih veščinah ali film z 14441 kvadrati, zaradi katerega si je leta 1972 v Jugoslovanski ljudski armadi (JLA) skoraj prislužil sedem let zapora. Film je namreč posnel med služenjem vojaškega roka po naročilu za JLA, namesto poveličevanja vojske pa se je ponorčeval iz pomanjkanja stikov med 3000 vojaki in 3000 ženskami v makedonski vasi blizu vojnega poligona Krivolak. Film Zdravi ljudje za razvedrilo pa prikazuje etnično raznolikost Vojvodine s portreti prebivalcev, ki se razlikujejo po različnem barvanju svojih domov.
Retrospektiva Jugoslovanskega črnega vala predstavlja več umetniških, politično zavednih in eksperimentalnih filmov, posnetih v Jugoslaviji 60. let. Črni val je združeval umetniško, spolno in ideološko svobodo s smislom za humor in ustvarjalci so lahko nekaj časa mirno delali, dokler se niso vtikali v politiko. Ta val so kasneje zavrgli partijsko bolj korektni umetniki, ki so ga označili za pornografijo, obsedeno z verskim mračnjaštvom, mistično filozofijo, anarhizmom. Sledile so čistke z zaplembami filmov, ki jih je bil deležen tudi Godina. Retrospektiva med drugim zaobjema tudi filme Želimira Žilnika, Dušana Makavejeva, Aleksandra Petrovića in Živojina Pavlovića.

V Galeriji Gora v Montrealu v Kanadi pa se med 11. in 29. septembrom predstavlja svobodni fotograf in umetnik Janez Vlachy. Vlachy fotografira akte, večinoma ženske, v črnobeli tehniki, zadnje čase tudi barvno.
Kot je še sporočil avtor, od leta 1988 razstavlja doma in v tujini, kjer je bil za svoja dela tudi nagrajen. Leta 1988 je na Jugoslovanskem salonu prejel prvo nagrado, nagrade za svoje fotografsko delo pa je dobil na Poljskem (1988, 1990 Krakow), v Belgiji (1990, Photo Salon), v Švici (Aigle d'Or).
Objavlja v prestižnih tujih publikacijah (1995 in 2002 Graphis Magazine, New York - Annual photography; 1999 Graphis Magazine, New York - Nudes Book 3).
Razstavo Vlachyjevih fotografij je pred dvema letoma gostila tudi Mestna galerija Ljubljana, kjer so tedaj med drugim zapisali, da avtor v svojih fotografijah vzdržuje svojevrstno erotično karizmo, ki se je razvila skozi izgrajevanje erotizma, užitek gledanja in navidez lahkoten, hkrati pa premišljen sprehod skozi zgodovino razmerja med avtorjem in ženskim modelom.
"Pred koketiranjem in lascivnostjo ali celo obscenostjo se Vlachy zavaruje na ta način, da dobesedno občuduje, daje poudarek naravnemu glamurju, ki ga zmore pripisati svojemu modelu. Pri moških modelih pa se v istem smislu lahko razkriva še dodatna narcistična, pa tudi avtoerotična razsežnost. Taki racionalno čutni igri, bolje igrivosti, ostaja zvest v črnobeli, tonsko obarvani in tudi barvni fotografiji," so zapisali v ljubljanski galeriji.
Vlachy se je rodil leta 1954 v Ljubljani. Leta 1988 je prejel prvo referenčno mednarodno diplomo v Luksemburgu, sledile so še druge nagrade in priznanja z udeležb na mednarodnih fotografskih salonih in na selekcioniranih razstavah po Evropi ni ZDA. Leta 2005 se je Vlachy predstavil tudi na odmevnih razstavah na Japonskem in Češkem.

Sorodne vsebine

Galerija slik

Teme
Karpa Godine Miloša Formana Bucka Henryja Paula Morrisseyja Jurija Medena Sonia Henie Dušana Makavejeva Frederick Wiseman Tinto Brassa Želimira Žilnika Dušana Makavejeva Aleksandra Petrovića Živojina Pavlovića Janez Vlachy

objavi na pozareport.si

Zadnji komentarji

điđimiđi

2018-10-14 20:18:01


premalo

Prijatelji

NAJBOLJ OBISKANO

Godina s kratkim filmom v New Yorku, Vlachy z akti v Montrealu